myAADE: Επικαιροποίηση στοιχείων επικοινωνίας των πιστοποιημένων χρηστών

Με στόχο την αναβάθμιση, την ψηφιοποίηση, τη διαφάνεια, αλλά και την απλούστευση των διαδικασιών του δημόσιου τομέα σε συνδυασμό με τη διευκόλυνση και την αποφυγή καθυστερήσεων των πολιτών σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, καθώς και την εξασφάλιση της άμεσης επικοινωνίας των Φορολογικών κυρίως Αρχών με τους συναλλασσόμενους δημοσιεύτηκε την 18 Φεβρουαρίου 2022 από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων η με αριθμό Α.1025/15.2.2022 απόφαση του Διοικητή της (ΦΕΚ 765/Τ.Β/ 18.2.22), σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας των πιστοποιημένων χρηστών στην ψηφιακή πύλη myAADE, τις προϋποθέσεις και τον τρόπο πραγματοποίησης της οποίας θα αναπτύξουμε με το παρόν άρθρο.
✔ ΥΠΟΧΡΕΟΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ
Τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα, καθώς και οι νομικές οντότητες που είναι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) οφείλουν να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας τους.
✔ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Οι πιστοποιημένοι χρήστες οφείλουν να επικαιροποιήσουν στην ψηφιακή πύλη myAADE και ειδικότερα στην επιλογή «Μητρώο και Επικοινωνία» και στην ενότητα «Στοιχεία επικοινωνίας» τα στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας τους[1] δηλαδή
– Τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e–mail)
– Τα τηλέφωνά τους (κινητό και σταθερό τηλέφωνο)
✔ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Ι. Ο συναλλασσόμενος για την ηλεκτρονική του επικοινωνία με την ΑΑΔΕ δηλώνει τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω:
– Προσωπικό e–mail.Αποτελεί τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην οποία έχει πρόσβαση ο ίδιος ο συναλλασσόμενος και στην οποία αποστέλλονται ειδοποιήσεις για την κοινοποίηση πράξεων, εγγράφων και μηνυμάτων της Φορολογικής Διοίκησης προς τον φορολογούμενο[2], περιλαμβανομένων όμως και αυτών που δεν αφορούν φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη και που ενδεχομένως περιέχουν προσωπικά δεδομένα.
– E–mail βοηθού εκπλήρωσης. Αποτελεί την ηλεκτρονική διεύθυνση του προσώπου που συναινεί να βοηθήσει τον δηλούντα ( συναλλασσόμενο) στην εκπλήρωση των φορολογικών ή άλλων υποχρεώσεών του, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να δηλώνεται η σχέση του με το βοηθό εκπλήρωσης από μία αποκλειστική λίστα ρόλων (όπως λογιστή, συμβούλου, συγγενή/οικείου προσώπου). Στην ηλεκτρονική του διεύθυνση αποστέλλονται ειδοποιήσεις για κοινοποιήσεις πράξεων, εγγράφων και μηνυμάτων της ΑΑΔΕ που αφορούν το φορολογούμενο ή και άλλες πράξεις και ειδοποιήσεις μη φορολογικού περιεχομένου (π.χ. πρόστιμα ανεμβολίαστων, πρόστιμα τροχαίας, υποχρεώσεις υπέρ τρίτων) με την προϋπόθεση της συναίνεσης του φορολογουμένου[3].
ΙΙ. Μετά τη συμπλήρωση των ανωτέρω στοιχείων επικοινωνίας αποστέλλεται εξαψήφιος κωδικός προς επιβεβαίωση της επικαιροποίησης είτε στο τηλέφωνο είτε στο e-mail του συναλλασσόμενου ( ή του βοηθού εκπλήρωσης).
ΙΙΙ. Η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας πρέπει να πραγματοποιείται σε κάθε μεταβολή τους.
✔ ΧΡΟΝΟΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΙΣΧΥΟΣ
– Ως χρόνος έναρξης ισχύος των ανωτέρω είναι η δημοσίευση της απόφασης αυτής δηλαδή η 18η Φεβρουαρίου 2022.[4]
– Οι διευθύνσεις του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν ήδη δηλωθεί στην ΑΑΔΕ μέχρι την επικαιροποίηση των στοιχείων ηλεκτρονικής επικοινωνίας από τους φορολογουμένους θεωρούνται ότι αντιστοιχούν στην επιλογή « Προσωπικό e-mail».
– Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει ήδη δηλώσει δύο διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου η δηλωθείσα στο πεδίο «mail» θεωρείται ότι αντιστοιχεί στο «Προσωπικό e-mail», ενώ η δηλωθείσα στο πεδίο «επιπλέον e-mail» θεωρείται ότι αντιστοιχεί στην επιλογή «E-mail βοηθού εκπλήρωσης».
Ελεονώρα Αναγνώστου
Δικηγόρος
D.E.A. Droit Economique et Social
Université Paris IX – Dauphine
[1] Τα στοιχεία αυτά μπορούν – κατ’ επιλογή του ενδιαφερομένου – να συγχρονίζονται με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
[2] Αφορά αυτά που αποστέλλονται στο e-κοινοποιήσεις της εφαρμογής myAADE.
[3] Σε περίπτωση μη συναίνεσης η ειδοποίηση αποστέλλεται μόνο στο προσωπικό e-mail ή, αν δεν έχει καταχωρηθεί τέτοιο, η κοινοποίηση γίνεται κατά τις κείμενες διατάξεις.
[4] Εξαίρεση ισχύει ως προς τις διατάξεις του άρθ. 1 παρ.5 της ως άνω απόφασης της ΑΑΔΕ που αφορά την ανάκτηση ψηφιακού καταλόγου των συναλλασσόμενων από τον βοηθό εκπλήρωσης και τη δυνατότητα ανάκλησης από αυτόν της ηλεκτρονικής του διεύθυνσης που θα ξεκινήσει να ισχύει δύο μήνες μετά τη δημοσίευση της απόφασης αυτής δηλαδή από την 18.4.2022 και μετά.