Search
Close this search box.

Η ευθύνη από την παροχή ξενοδοχειακών υπηρεσιών

18 Ιουλίου, 2022

Ι. Γενικά

Ο τουρισμός συνιστά αδιαμφισβήτητα μία από τις κύριες πηγές εσόδων για κάθε κράτος, ειδικά δε για τη χώρα μας, τα οικονομικά οφέλη από κάθε είδους τουριστική δραστηριότητα αυξάνονται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Έκφανση των τουριστικών υπηρεσιών αποτελούν οι υπηρεσίες που παρέχονται από τους ξενοδόχους. Η σύμβαση που συνδέει τον ξενοδόχο με τον πελάτη – τουρίστα, επισκέπτη του καταλύματος, ονομάζεται σύμβαση ξενίας και πρέπει να διακρίνεται από την ξενοδοχειακή σύμβαση, στην οποία τα συμβαλλόμενα μέρη είναι ο ξενοδόχος και ο τουριστικός πράκτορας. Με το παρόν άρθρο επιχειρείται μία συνοπτική επισκόπηση των υποχρεώσεων που γεννώνται στο πρόσωπο του ξενοδόχου κατά τη σύναψη σύμβασης ξενίας.

Η σύμβαση ξενίας χαρακτηρίζεται ως μεικτή σύμβαση και μάλιστα μεικτοτυπική με στοιχεία μισθώσεως πράγματος, πωλήσεως, σύμβασης έργου, παρακαταθήκης, προμήθειας κλπ. [1]. Ο ξενοδόχος, δηλαδή, αναλαμβάνει συνήθως την υποχρέωση να παράσχει στον πελάτη του έναντι ανταλλάγματος, αφενός την χρήση ενός δωματίου (μίσθωση πράγματος), αφετέρου την παροχή άλλων υπηρεσιών π.χ. φαγητού, καθαρισμού.

ΙΙ. Ευθύνη ξενοδόχων

Αναφορικά με την ευθύνη των ξενοδόχων, ο Αστικός Κώδικας προβλέπει στα άρθρα 834 έως 839, τα κάτωθι:

  • Ο ξενοδόχος ευθύνεται για κάθε βλάβη, καταστροφή ή αφαίρεση των πραγμάτων, που φέρνουν οι πελάτες μαζί τους στο ξενοδοχείο, εκτός εάν η ζημία οφείλεται στον ίδιο τον πελάτη, επισκέπτη, συνοδό ή υπηρέτη του, στην ιδιάζουσα φύση του πράγματος ή σε ανωτέρα βία.
  • Για χρήματα, χρεόγραφα και τιμαλφή η ευθύνη του ξενοδόχου σύμφωνα με το προηγούμενο άρθρο περιορίζεται στο ποσό των ογδόντα οκτώ (88) ευρώ για κάθε πελάτη, εκτός αν ο ξενοδόχος, γνωρίζοντας την ιδιότητα των πραγμάτων αυτών, ανέλαβε τη φύλαξή τους ή την αποποιήθηκε, καθώς και αν η ζημία προήλθε από πταίσμα του ξενοδόχου ή της οικογένειας ή του προσωπικού του.
  • Αν ο πελάτης, έχοντας πληροφορηθεί τη ζημία, βραδύνει αδικαιολόγητα να την αναγγείλει στον ξενοδόχο, επέρχεται απόσβεση της αξίωσής του για αποζημίωση, εκτός αν είχε παραδώσει τα πράγματα στον ξενοδόχο ή η ζημία οφείλεται σε πταίσμα του ξενοδόχου, της οικογένειας ή του προσωπικού του.
  • Ο ξενοδόχος έχει νόμιμο ενέχυρο στα πράγματα που έχει φέρει ο πελάτης στο ξενοδοχείο για τις απαιτήσεις του από τη διαμονή του πελάτη σ’ αυτό και από τις συναφείς παροχές.

 

Σημειώνεται ότι κάθε μονομερής γνωστοποίηση του ξενοδόχου που αποκλείει ή περιορίζει την ευθύνη του είναι άκυρη.

ΙΙΙ. Κανονισμός σχέσεων ξενοδόχων – πελατών

Με την υπ’αριθμ. 503007/29.1.1976 απόφαση του Γενικού Γραµµατέα του Ε.Ο.Τ. «Περί κανονισµού σχέσεων ξενοδόχων και πελατών αυτών», η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του α.ν. 1656/195020 και κυρώθηκε µε το άρθρο 8 ν. 1652/1986, ρυθµίζονται θέµατα που αφορούν τη σύµβαση ξενίας, σχετικά με υποχρεώσεις των ξενοδόχων και των πελατών τους.

Ορισμένες σημαντικές διατάξεις είναι οι ακόλουθες:

  • Ο ξενοδόχος είναι υποχρεωμένος να νοικιάζει τα κενά δωμάτια του ξενοδοχείου του και να παρέχει τις υπηρεσίες που διαφημίζει σε όποιον πελάτη το ζητήσει εκτός εάν ο πελάτης είναι ολοφάνερα ασθενής, βρίσκεται σε κατάσταση μέθης ή είναι ρυπαρός.
  • Μπορεί να ζητήσει προκαταβολή ίση με το 25% του συνολικού αντιτίμου της διαμονής και δεν μπορεί να είναι μικρότερη της τιμής του μισθώματος της μιας ημέρας.
  • Σε κάθε δωµάτιο πρέπει να υπάρχει πινακίδα θεωρηµένη από την Aστυνοµία, όπου να αναγράφονται στις οικείες στήλες αναλυτικά, η τιµή του δωµατίου, οι σχετικές προσαυξήσεις και η συνολική τιµή, που θα προκύψει από την άθροιση τούτων και επί πλέον το αντίτιµο του πρωϊνού και του γεύµατος σύµφωνα µε τις Aγορανοµικές ∆ιατάξεις που ισχύουν κάθε φορά και εφόσον βεβαίως αυτά παρέχονται, ώστε οι πελάτες να έχουν επακριβή ενηµέρωση για το συνολικό ποσό που υποχρεούνται να καταβάλουν για τη διαµονή τους στο δωµάτιο του ξενοδοχείου.
  • Σε περίπτωση που λυθεί η µίσθωση του δωµατίου, κατά το προηγούµενο άρθρο, ο πελάτης υποχρεούται να εκκενώσει το δωµάτιο µέχρι την 12η ώρα. Παραµονή πέρα από την ώρα αυτή και µέχρι την 18η ώρα υποχρεώνει τον πελάτη στην καταβολή του µισού ενοικίου. Παραµονή πέρα από την 18η ώρα, υποχρεώνει τον πελάτη στην καταβολή ολόκληρου του ενοικίου µιας ηµέρας. Aν αρνηθεί ο πελάτης, τότε ο ξενοδόχος δικαιούται να αποβάλει από το δωµάτιο τις αποσκευές του.

 

Χριστίνα Ζήση
Δικηγόρος
Δ.Μ.Σ. Αστικού Δικαίου E.Κ.Π.Α.

[1] Γεωργιάδης Α., Νέες Μορφές Συµβάσεων της Σύγχρονης Οικονοµίας.

Σιούφας & Συνεργάτες | Γιώργος Σιούφας | Μάριος Σιούφας

Για να αποθηκεύσετε το άρθρο σε μορφή Pdf:

Για περισσότερες πληροφορίες

Επικοινωνήστε με τη γραμματεία της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών στο τηλ.: 213 017 5600, ή στείλτε mail στο info@sioufaslaw.gr και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σας.

Μοιραστείτε το:

Θέλετε να συζητήσουμε περισσότερο για το άρθρο μας;
Συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας
και εξειδικευμένος συνεργάτης μας
θα επικοινωνήσει μαζί σας σήμερα
μεταξύ 15:00 - 17:00.