Απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής

Με την υπ’ αρ. Α. 1046/11-03-2025 κοινή Απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) τροποποιείται η υπό στοιχεία Α.1122/2024 απόφαση, που αφορά την εφαρμογή της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αγαθών και την υποχρέωση διαβίβασης αυτών στην ΑΑΔΕ. Σκοπός της νέας απόφασης είναι να προσδιορίσει την έκταση εφαρμογής, τις εξαιρέσεις, τον χρόνο διαβίβασης, καθώς και την έναρξη εφαρμογής της εν λόγω διαδικασίας.
Συγκεκριμένα, η έκδοση και διαβίβαση των παραστατικών διακίνησης αγαθών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA θα είναι προαιρετική μέχρι την 31η Μαρτίου 2025 και υποχρεωτική από την 1η Απριλίου 2025. Η υποχρέωση αφορά:
- επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ, καθώς και
- επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων, φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλωσίμων και οικοδομικών υλικών.
Επιπλέον, ορίζονται εξαιρέσεις από την υποχρέωση έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών για συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως: η διακίνηση λόγω μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης, η διακίνηση παγίων για σκοπούς αποκατάστασης βλαβών, καθώς και η διακίνηση μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων που απέχουν έως 10 χιλιόμετρα. Στις εξαιρέσεις εντάσσονται, επίσης, οι εξής κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας:
- οι διακινήσεις εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρίες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των ειδών αυτών,
- οι διακινήσεις λατομικών προϊόντων και μεταλλεύματος,
- η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων μέσω του συστήματος «Εύδοξος», καθώς και
- οι συναλλαγές λιανικής που συνοδεύονται από παραστατικά αξίας, με εξαίρεση τις διακινήσεις μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών καθώς και τις διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων), σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της υπό στοιχεία Α.1060/2021 (Β’ 1217) απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και Διοικητή της ΑΑΔΕ, οι οποίες περιλαμβάνονται στο πλαίσιο εφαρμογής της παρούσας.
Επιπρόσθετα, τροποποιούνται οι προθεσμίες διαβίβασης των δελτίων ποσοτικής παραλαβής από το εξωτερικό και των παραστατικών σε περίπτωση διαπίστωσης πλεονασμάτων ή ελλειμμάτων, ως ακολούθως: «O λήπτης αποθεμάτων, για τα οποία διαπιστώθηκαν αποκλίσεις (πλεονάσματα – ελλείμματα), διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής), εντός πέντε (5) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής τους.» Ορίζεται ακόμη ότι «ο λήπτης αποθεμάτων από την αλλοδαπή (ενδοκοινοτικές αποκτήσεις-αποκτήσεις τρίτων χωρών) διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής), εντός πέντε (5) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής τους. Στην περίπτωση αυτή ως παραστατικό διακίνησης δύναται να χρησιμοποιείται το συνοδευτικό παραστατικό του αλλοδαπού αποστολέα (π.χ. τιμολόγιο, διεθνή φορτωτικά έγγραφα κ.λπ.)».
Παράλληλα, επικαιροποιούνται τα πεδία του μορφότυπου της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων και παρέχεται η δυνατότητα ακύρωσης παραστατικών πριν την έναρξη της διακίνησης.
Αυτές οι τροποποιήσεις στοχεύουν στην ευκολότερη και πιο αποτελεσματική διαχείριση των ψηφιακών παραστατικών, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες της επιχειρηματικής κοινότητας και διασφαλίζοντας τη σωστή λειτουργία της αγοράς.
Ελισσάβετ-Άννα Βάλβη
Δικηγόρος
Δ.Μ.Σ. Χρηματοοικονομικού και Θεσμικού Πλαισίου των Αγορών Χρήματος και Κεφαλαίου,
Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
LL.M. in Forensics, Criminology and Law,
Law School, Maastricht University