e- Ναυλοσύμφωνο: Καθορισμός των διαδικασιών λειτουργίας και των όρων χρήσης της εφαρμογής

Με την εκδοθείσα υπ’ αριθμ. 3133.1/47821/2024 ΚΥΑ[1] καθορίστηκαν οι διαδικασίες λειτουργίας και οι όροι χρήσης της ηλεκτρονικής εφαρμογής «e – Ναυλοσύμφωνο» (“e- Charterparty”), η οποία προβλέφθηκε ήδη με το άρθρο 18 παρ. 1 του ν. 4926/2022[2]. Σύμφωνα με το κοινό δελτίο τύπου που εξέδωσαν τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο απώτερος στόχος είναι η ψηφιοποίηση και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών για την υποβολή του ναυλοσυμφώνου στις αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές και των λοιπών διαδικασιών που εμπίπτουν στον κύκλο της εκμετάλλευσης επαγγελματικών πλοίων αναψυχής στην Ελλάδα. Τα κυριότερα σημεία της ως άνω απόφασης είναι τα εξής:
- Η εφαρμογή δημιουργείται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (εφεξής «ΥΝΑΝΠ»). Πρόσβαση (μέσω gov.gr) σε αυτή έχουν οι υπηρεσιακοί χρήστες (Διεύθυνση Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Θαλάσσιου Τουρισμού, Υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, λιμενικές αρχές, φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και λοιπές ελεγκτικές υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών) και οι λοιποί χρήστες (πλοιοκτήτης ή εφοπλιστής). Ειδικά ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής, μέσω της εφαρμογής, έχει τη δυνατότητα να εξουσιοδοτεί έτερο πρόσωπο προκειμένου να καταχωρίζει αντ’ αυτού τα απαιτούμενα στοιχεία για το πλοίο και να ορίζει πλοίαρχο ή κυβερνήτη προκειμένου να έχει πρόσβαση στην εφαρμογή και να κάνει τις απαιτούμενες καταχωρίσεις.
- Η εφαρμογή αυτή διαλειτουργεί καταρχήν με έξι πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου.
- Ψηφιοποιούνται (απλουστεύονται) οι διαδικασίες καταχώρισης στοιχείων ναυλοσυμφώνου, ιδιοχρησιμοποίησης πλοίου ή εκτέλεσης μεμονωμένης κίνησης πλοίου κενού επιβατών. Τα απαιτούμενα στοιχεία καταχωρίζονται πριν την λήψη της άδειας απόπλου. Οι εγγραφές οριστικοποιούνται αυτόματα με την παρέλευση της ημερομηνίας και ώρας έναρξης της περιόδου ναύλωσης ή του πλου. Όταν παρέλθει το χρονικό διάστημα εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης ή ιδιοχρησιμοποίησης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής ή εκτέλεσης μεμονωμένης κίνησης πλοίου κενού επιβατών, η εγγραφή θεωρείται ολοκληρωμένη, δεν τροποποιείται και εγκρίνεται από τις αρμόδιες λιμενικές αρχές.
- Αυτοματοποιείται ο τρόπος υπολογισμού του συνόλου ωρών εκτελούμενης σύμβασης ναύλωσης. Στο άρθρο 9 της ως άνω ΚΥΑ προβλέπονται οι μέθοδοι υπολογισμού της διάρκειας της ναύλωσης στις εξής περιπτώσεις: α) για σύμβαση ολικής ναύλωσης όπου ο τόπος παράδοσης και επαναπαράδοσης του πλοίου στο ναυλωτή και στον εκναυλωτή, αντίστοιχα, βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας, β) για σύμβαση ολικής ναύλωσης όπου ο τόπος παράδοσης και επαναπαράδοσης του πλοίου στο ναυλωτή και στον εκναυλωτή, αντίστοιχα, βρίσκονται εκτός της ελληνικής επικράτειας, γ) για σύμβαση ολικής ναύλωσης όπου ο τόπος παράδοσης του πλοίου στο ναυλωτή βρίσκεται εντός της ελληνικής επικράτειας και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου στον εκναυλωτή, βρίσκεται εκτός της ελληνικής επικράτειας και δ) για σύμβαση ολικής ναύλωσης όπου ο τόπος παράδοσης του πλοίου στο ναυλωτή βρίσκεται εκτός της ελληνικής επικράτειας και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου στον εκναυλωτή, βρίσκεται εντός της ελληνικής επικράτειας.
- Η χορήγηση άδειας απόπλου επιβεβαιώνεται από τις αρμόδιες αρχές, μέσω της εφαρμογής.
- Τηρείται ψηφιακά η κατάσταση επιβαινόντων στα πλοία. Τα στοιχεία καταχωρίζονται ηλεκτρονικά από τον πλοίαρχο ή τον κυβερνήτη που έχουν εξουσιοδοτηθεί προς τον σκοπό αυτό.
- Έναρξη ισχύος: Η ισχύς της κοινής υπουργικής απόφασης αρχίζει από την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της εφαρμογής, η οποία θα γνωστοποιηθεί στον επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μέχρι την έναρξη αυτής, προβλέπεται ότι μεταβατικά θα χρησιμοποιείται παράλληλα και έγχαρτο έντυπο ναυλοσυμφώνου, πρότυπο του οποίου εμπεριέχεται στο Παράρτημα Α’ της ως άνω κοινής υπουργικής απόφασης.
Μαρία Αικατερίνη Δ. Παπαδοπούλου
ΔικηγόροςΔ.Μ.Σ Ιστορίας και Θεωρίας Δικαίου, Νομική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ
Δ.Μ.Σ Αστικού δικαίου, Νομική Σχολή Αθηνών, ΕΚΠΑ
Δ.Μ.Σ Εμπορικού Δικαίου, Νομική Σχολή Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
[1] ΚΥΑ με αριθμό 3133.1/47821/2024 (ΦΕΚ Β’ 3798/1.07.2024)
[2] Ν. 4926/2022 (ΦΕΚ Α’ 82/20.04.2022) με τον τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».